Laks er bra for deg

Laks omtales faktisk ofte som en ernæringsmessig kraftpakke, noe som plasserer produktet vårt i en kategori for seg selv.

I senere tid har over 30 prosent av forbrukerne redusert sitt inntak av kjøtt, og samtidig økt inntaket av fisk. Når du ser på ernæringsprofilen for sjømat, er det ikke overraskende at informerte og helsebevisste forbrukere er opptatt av fordelene med fisk.

Laks gir kroppen protein med langt færre kalorier enn kjøtt. En 100 grams porsjon med laks inneholder 139 kalorier og 23 gram protein. Til sammenligning inneholder en 100 grams porsjon med storfekjøtt 210 kalorier og 20 gram protein. Det faktum at laks kan gi denne graden av ernæring med rundt en tiendedel av karbonavtrykket til storfekjøtt, er enda en grunn til å spise laks med god samvittighet.

Helsemyndigheter verden over anerkjenner i økende grad relevansen og betydningen av fet fisk som et regelmessig innslag i et sunt kosthold. Laks er rik på omega 3-fettsyrer (EPA og DHA), og forskning viser at et hyppig inntak bidrar sterkt til å opprettholde den kardiovaskulære helsen. Laks har også antiinflammatoriske egenskaper som kan bidra til å lindre symptomene på tilstander som leddgikt, samtidig som blodtrykk og triglyseridnivå reduseres.

Laks er like velsmakende som den er sunn, og fisken har en ernæringsprofil som få andre produkter kan måle seg med. Den er også gunstig for hjernen: Stadig flere forskningsfunn tyder på at inntak av laks forbedrer den kognitive funksjonen på alle stadier, fra fosterutvikling til alderdom. I tillegg til omega 3 er laks en god kilde til kolin, selen, vitamin B6, B12, E og D. Laks er virkelig en ernæringsmessig kraftpakke i hver delikate munnfull, noe som gjør den til et fornuftig innslag på ukemenyen.